A pénzügyi informatikában eddig eltöltött pályafutásom során az egyik legrosszabb tapasztalataim közé tartozik a blog címében szereplő „vs./versus”, vagyis a szembenállás. Mi okozza vajon ezt a helyzetet, a kézzelfogható nézetkülönbséget? Hogyan lehetne ez ellen tenni, „with”, vagyis együtt állapotra hozni, és ezt hosszú távon meg is erősíteni?
KOLLEKTÍV BÖLCSESSÉG
A pénzintézeti menedzsment döntés-előkészítési folyamataiban mindenképpen meg kell jelennie az informatikai megoldások lehetséges verzióinak is. Az informatikában ma már nincsenek polihisztorok, az egymásra épülő szolgáltatási elemek (alap infrastruktúra, operációs rendszerek, adatbázis kezelők, üzleti alkalmazások) helyes és hatékony kialakítása csak a kollektív bölcsesség mentén lehetséges. A különböző szakértőknek együtt kell dolgozniuk a sikeres megvalósításért. Erre a folyamatos együttműködésre van szüksége a pénzintézetek különböző szakmai területeinek is, hiszen az üzleti folyamatok is egymásra épülő elemekből állnak a különböző szakértők (termékfelelősök, könyvelők, számviteli- és jelentésszolgálati szakemberek, ügyfél kapcsolattartók) munkája révén. A közös gondolkodás mentén lehetséges egymás megismerése emberi/szakmai oldalról a gondolatok és ötletek segítségével, ahol végül az informatikusok „botcsinálta közgazdásszá”, az üzleti szakemberek pedig „botcsinálta informatikussá” válnak. Nem utolsó sorban pedig ezek a kollégák a pénzintézet kulcsfelhasználóivá is lesznek, minden létfontosságú üzleti és informatikai kompetenciát a bankon belül tartva.
ÜZLETI/INFORMATIKAI STRATÉGIA
A jól tervezhető jövő - amely manapság nagyon könnyen és gyorsan teljesen átalakulhat - elengedhetetlen alapja a lehető legnagyobb pontossággal meghatározott üzleti stratégia, amely nem lehet sikeres a ráépülő informatikai stratégia nélkül. Ma azt látom, hogy viszonylag kevés helyen van szoros kapcsolat a kettő között, mindkét elem kicsit „magának való”, és egymás megkérdezése nélkül születnek üzleti és informatikai döntések egyaránt. Tapasztalataim szerint nem érhető tetten a közös gondolkodás, nincs egymásra épülő – az üzleti és IT folyamatokat minden tekintetben lefedő – közös tervezés. Nehézkes és hosszadalmasnak tűnő feladatról van szó, de csak ez biztosíthatja a követelmények tekintetében „tiszta” üzleti elvárásokat, amely ugyanakkor elkötelezett informatikusokat és üzleti kulcsfelhasználókat eredményezhet. A közösen kialakított célokért dolgozva minden szereplő a saját személyes sikerének is megélheti a „GO” döntéssel lezárt projekteket és az ebből fakadó üzleti eredményeket.
MEGHATÁROZÓ SZEREP
Ma már senki sem gondolhatja komolyan, hogy vissza lehetne térni a „kockásfüzet/ceruza” módszeréhez, a kézzel kitöltött pénztári kifizetési bizonylathoz és a kézzel vezetett főkönyvhöz. Minden üzleti folyamatban meghatározó szerepe van az IT alkalmazásoknak. Neumann János óta tudjuk, hogy az informatika egy végtelen egyszerű tudomány. Alapja a fekete/fehér, igen/nem, vagyis a bináris kód, ahol az informatikusok által feltett kérdésekre az üzleti szakembereknek az „igeneket” és a „nemeket” kellene megválaszolniuk. Tudjuk, hogy ez teljes mértékben nem lehetséges, azonban minél nagyobb arányban vannak jelen ezek a válaszok, annál nagyobb mértékben támogatja majd a kifejlesztett informatikai alkalmazás az adott üzleti folyamatot. A folyamatok és termékek pontos leírása, katalogizálása segítheti a közös munkát, de sajnos erre szintén nagyon kevés pénzintézetnél látok jó példákat.
A mindennapi pénzügyi szolgáltatások elérhetőségének és biztonságának alapját is az informatikai háttér biztosítja, amely banküzem egyszerre konzervatív és innovatív is. Konzervatív az üzemeltetési feladatok ellátásának tekintetében, ahol a működőképesség és biztonság áll mindenekfelett. Innovatív a lehetséges megoldások kiválasztásában és - megfelelő tesztelés és kellő tapasztalatok megszerzése után - az infrastruktúra folyamatos megújításában. Ez a kettősség már csak mély szakmai ismeretek mentén biztosítható, amely sokszor nem érthető és költségeit látván nem elfogadható a banki üzleti menedzsment oldaláról.
BIZALOM
Az informatikusok nagy szívfájdalma, hogyha minden működik, azt senki sem veszi észre, viszont egy idő után minden vezető számára feltűnik, hogy milyen sok ráfordítást igényel az IT. Probléma esetén azonban rögtön mindenki keresi az informatikusokat és türelmetlenül várják a megoldást az üzlet mielőbbi folytatásának érdekében. Az informatikai költségeket még ma is sokszor az „improduktív költségek” közé teszik, figyelmen kívül hagyva azt a realitást, hogy e nélkül ma már egyetlen pénzügyi szolgáltatás sem működne. Az IT-n belüli szerteágazó szolgáltatási szintek is nehezítik a meghozott döntések helyességének és szakmai tartalmának pontos megítélését. Sajnálatos tapasztalatom, hogy a menedzsment általában az excel tábla jobb alsó sarka alapján dönt, és válik bizalmatlanná (feltételezve a megvezetést és a háttérbeli összeesküvést - természetesen tisztelet a kivételnek), amikor a megfelelő IT működés már szemmel is látható költségként mutatkozik meg.
Természetesen nem célom a CEO kollégák „ostorozása”, hanem a ma tapasztalható vezetői kollegiális bizalmatlanság helyett hosszú távú, gyümölcsöző, egymástól tanulni képes kapcsolatrendszerre vágyom. Hasznosnak vélem felsővezetői szinten is megismerni a szervezet folyamatait támogató alkalmazásokat (legalább egy bemutatót türelemmel végig kellene ülni), és meghallgatni az adott rendszereket használó szakembereket. Képesnek kell lennünk egymás ismereteinek és gondolatainak befogadására. Forduljunk teljes bizalommal a közös célok megvalósítására törekvő ötletek és megoldások felé, függetlenül attól, hogy annak bankszakmai vagy informatikai érvei vannak-e. Legfőképpen higgyük és fogadjuk el, hogy mindannyian a jó és hatékony üzletmenetért dolgozunk, a lehető legalacsonyabb költségek és a lehető legmagasabb nyereség elérésének érdekében!
Csak így lehet a „CEO vs. CIO”-ból „CEO with CIO”!
Rácz Zsolt
Gyakorló banki informatikai vezető